Kyselina listová

OBSAH

K čemu je v těle kyselina listová

Kdo může mít nedostatek kyseliny listové

Těhotné, ženy před otěhotněním a kyselina listová

Kolik je doporučeno kyseliny listové sníst za den

Kyselina listová v potravinách

Homocystein

Kyselina listová a foláty - rozdíl označení na doplňcích stravy

ACIDUM FOLICUM (kyselina listová, jako lék pouze na předpis - příbalový leták)

 

 

K ČEMU SLOUŽÍ KYSELINY LISTOVÁ v našem těle

Kyseliny listová hraje významnou roli v látkové výměně bílkovin, je nezbytná pro růst buněk, pro jejich dělení a optimální diferenciaci (= aby se z buněk stalo přesně to, co se z nich má stát). Je součástí enzymů, které se podílejí na vzniku "součástek" pro DNA (= šroubovice, která nese genetickou informaci, je obsažena v každé buňce těla!), enzymů, které se podílejí na vzniku DNA a RNA enzymů, které regulují dělení buněk.1) 

Kyseliny listová je úzce spojena s železem a vitamínem B12. Proto je nezbytné neužívat léky s těmito vitamíny a železem podle svého uvážení, abyste si v těle sami neudělali nerovnováhu!

 

 

U koho se vyskytuje NEDOSTATEK kyseliny listové

Nedostatek kyseliny listové je rozšířený a je příčinou anémie častěji než nedostatek vitamínu B 12.

Hlavním důvodem nedostatku kyseliny listové v těle je nedostatečný přísun (= málo zeleniny a ovoce v jídelníčku), zvýšená potřeba (např.ženy, které jsou těhotné), vysoká konzumace alkoholu (kyselina listová je hůře využita), špatné vstřebání kyseliny listové (celiakie), dlouhodobé užívání některých léků (v příbalovém letáku takového léku je upozornění na nutnost užívat současně s tímto lékem kyselinu listovou (= většinou jsou myšleny tablety - poraďte se s lékařem!)

V Německu zjistili nedostatek kyseliny listové v jídelníčku u žen i u mužů, kdy jen 16%mužů a 10%žen dosáhlo správný příjem kyseliny listové ve svém jídelníčku. Výrazný nedostatek byl zjištěn hlavně u mužů nad 51let, u mladých žen do 19let a u žen nad 65let. Podobné výsledky zaznamenalo šetření v Rakousku, kde u chlapdů a u dívek ve věku 7-15let jejich průměrný příjem kyseliny listové v jídelníčku nedosahoval ani 50% doporučených dávek kyseliny listové.

 

 

TĚHOTENSTVÍ, ŽENY PŘED OTĚHOTNĚNÍM a kyselina listová

ZÁSADNÍ je dostatečný příjem kyseliny listové pro těhotné ženy, aby měly zdravé miminko!! Důsledkem nedostatku kyseliny listové v těle těhotné ženy jsou potraty, vrozené vady a poruchy vývoje.

Užívání kyseliny listové se doporučuje u VŠECH ŽEN už v době plánování těhotenství.

Ženy s epilepsií užívají vyšší dávky kyseliny listové a užívají je delší dobu před plánovaným těhotenstvím - PORAĎTE SE se svým neurologem a své těhotenství si naplánujte (= alespoň 6 - 12měsíců před plánovaným otěhotněním, raději delší dobu. Neurolog se bude snažit na dobu Vašeho těhotenství optimalizovat Vaši léčbu antiepileptiky (= ideálně se Vám bude snažit dát na dobu těhotenství jedno antiepileptikum v co nejnižší dávce)!

 

Nedostatek kyseliny listové mohou mít mladé maminky těsně po vlastní pubertě, předchozí porody dvojčat, trojčat; porody jdoucí rychle po sobě.

KAŽDÁ ŽENA, která chce otěhotnět, popř. která je těhotná má užívat kyselinu listovou! Nestačí zvýšený příjem kyseliny listové v potravě!

 

 

Jaké DÁVKY kyseliny listové za den je doporučeno sníst:

Pro těhotné se doporučuje 600 mikrogramů ekvivalentu folátu denně 1)

Pro těhotné epileptičky se doporučuje alespoň 3 měsíce před plánovaným otěhotněním 5 miligramů (!opravdu miligramů a ne mikrogramů!!) kyseliny listové denně. (Proto je nezbytné, aby užívali ACIDUM FOLICUM jako lék, předepsaný na recept! Z potravin takovou dávku do těla nedostanou!! (Kontaktujte svého neurologa!!)

Kojenci 1 - 3 měsíce= 60 mikrogramů ekvivalentu folátu denně; 4 - 12měsíců= 80 mikrogramů ekvivalentu folátu denně1)

Děti 1 - 3 roky= 200 mikrogramů ekvivalentu folátu denně; 4 - 9 let = 300; 10 - 14 let = 400 mikrogramů ekvivalentu folátu denně1)

Pro dospělé (15let - 120let) se doporučuje příjem 400 mikrogramů ekvivalentu folátu denně1)

Vysvětlení  "ekvivalentu folátu" viz. níže, "PŘÍRODNÍ A VYROBENÁ KYSELINY LISTOVÁ - jaký je mezi nimi rozdíl"1)

 

 

 

KYSELINY LISTOVÁ V POTRAVINÁCH a KOLIK kyseliny listové se dostane z žaludku do těla, když ji sníme.

Na 100g množství potraviny množství kyseliny listové v µg (=mikrogramech; 1000 mikrogramů = 1miligram (1 mg)

Žito 60

Slunečnicová semínka 227 (tj. ve 100g slunečnicových semínek by mohlo být 227 mikrogramů kyseliny listové)

Hrách 65

Brokolice 71

Červená řepa 109 (Pozor, barví moč!!)

Špenát 194

Mandle 58,7

Čočka 433

Pistácie 58

Zelí 43

Kukuřice 45,8

Chřest 128

Lískové ořechy 71,8

Sója 375

Pšenice 41

Pór 64

Arašídy 240

Fazole 388

Oves 56

Hlávkový salát 136

Avokádo 62

Dobrým zdrojem jsou také vnitřnosti a vejce.1)

V mase, rybách, mléku a mléčných výrobcích je obsah kyseliny listové relativně nízký.1)

 

ZTRÁTY KYSELINY LISTOVÉ SKLADOVÁNÍM A ÚPRAVOU POTRAVIN

Kyseliny listová je rozpustná ve vodě, termolabilní (= zvýšením teploty se rozkládá) a je citlivá na světlo. 

Během skladování potravin a jejich zpracováním je nutno počítat se ztrátami (u monoglutamátu až do 70%, u polyglutamátů okolo 50%).

Celkové ztráty z potravin se pohybují v rozmezí 10 - 70%, v průměru okolo 35%.1) 

KYSELINA LISTOVÁ A KOLIK SE JI DOSTANE DO TĚLA, KDYŽ JI SNÍME

Pokud kyselinu listovou sníte ve smíšené stravě, do těla se Vám dostane přibližně 50% toho množství kyseliny listové, kterou jste snědli (zbytek vykakáte); Pokud kyselinu listovou sníte v lécích (tj. vyrobená kyseliny listová (= monoglutamát), tak se kyselina listová do těla dostane prakticky celá.1) 

 

 

HOMOCYSTEIN

Studie prokázaly, že existuje souvislost, že hladina plazmatické koncentrace homocysteinu je nepřímo úměrná koncentraci folátu v krvi. Zvýšená koncentrace homocysteinu byla považována za rizikový faktor pro srdečně-cévní onemocnění a cévní mozkové příhody (= mrtvičky). Nicméně, následně provedené klinické studie jasně neprokázaly jasnou souvislost mezi preventivním podáváním kyseliny listové a snížením rizika těchto chorob. Stejně tak nebyl jasně prokázán vztah mezi přísunem folátů a nádorovým onemocnním, který by jasně potvrdil preventivní doporučení podávání kyseliny listové.1)

 

 

PŘÍRODNÍ A VYROBENÁ KYSELINY LISTOVÁ - jaký je mezi nimi rozdíl

Kyselina listová je jedním z vitamínu skupiny B, bývá označována jako vitamín B9. V rostlinách a v živočišných tkáních převažují polyglutamáty. Synteticky se vyrábí monoglutamáty). Vzhledem k různé využitelnosti polyglutamátů a monoglutamátů byl zaveden pojem ekvivalent kyseliny listové. 1mikrogram ekvivalentu folátu = 1mikrogram folátu v potravině = 0,5mikrogramu syntetické kyseliny listové. Při výpočtu příjmu ekvivalentu folátu obsažených v potravinách nebo potravinových doplňků (= krabička v lékárně, která má na obalu napsáno "doplněk stravy"; obecně to často bývá taková krabička, kterou Vám lékař nenapíše na recept) je používán vzorec: y mikrogramů ekvivalentu folátu = z mikrogramů folátu v potravině + (1,7 krát x mikrogramů syntetické kyseliny listové).1)

 

ACIDUM FOLICUM - lék pouze na předpis - příbalový leták ze dne 25.7.2013, pro aktualizaci letáku se podívejte na www.olecich.cz

 

 

ZDROJ:

 

1. Stránský M.: Preventivní účinky kyseliny listové Interní Med. 2011; 13(4): 159-162 

TOPlist

 Upozornění!

Vstoupili jste na stránky, které byly vytvořeny s cílem zpřístupnit studiem a lékárnickou praxí získané informace, jejichž je autorka stránek vlastníkem, veřejnosti a pomoci ji v orientaci v oblasti samoléčení.

Poskytnuté informace v žádném případě nenahrazují komunikaci s lékařem ani lékárníkem.

Před užitím jakéhokoliv léku si přečtěte příbalový leták nebo se poraďte s lékárníkem nebo s lékařem. Autorka nezodpovídá za chybnou interpretaci informací obsažených na stránkách a není odpovědná za jakékoliv škody, které vzniknou následnými postupy či jednáním, jež jsou provedena na základě obsahu těchto stránek. Léky uvedené na stránkách mají laikům pouze osvětlit problematiku a pomoci v orientaci; jsou-li uvedeny názvy léků, jsou uvedeny nahodile pro orientaci v problematice.

Vstupem na stránky jste potvrdili, že jsem se seznámil/ seznámila s cílem i s omezením těchto stránek.